Jak zmniejszyć stres w pracy?

Choć media atakują nas kolejnymi artykułami o szkodliwości stresu, to jego obecność jest nam niezbędna do funkcjonowania. To hormon stresu pomaga w ochronie organizmu w sytuacjach realnego zagrożenia, ale również dzięki jego dobowym wahaniom możemy wypoczywać w nocy czy też rześko rozpoczynać dzień. Jednak w określonych sytuacjach życiowych nadmierne obciążenie stresem może działać bardzo niekorzystnie. Jak minimalizować stres w pracy, aby nie doprowadzić do zachorowania na wybrane schorzenia?

Czym jest hormon stresu?

Najczęściej w kontekście hormonu stresu wymienia się adrenalinę, która faktycznie pomaga w chronieniu organizmu w sytuacjach skrajnych. To ona pomaga tamować rozległe krwotoki oraz minimalizuje ból przy rozległych ranach, to również adrenalina pozwala na różne heroiczne działania, dzięki którym np. matka może ochronić dziecko przed zranieniem.

Istnieje również drugi hormon stresu, którego podwyższony poziom może również działać negatywnie na organizm. Jest nim kortyzol, którego poziom zazwyczaj zależy od pory dnia. Niski poziom kortyzolu wieczorem sprzyja relaksowi, natomiast podwyższający się poziom kortyzolu rano pobudza organizm do działania. Jednak zbyt wysoki poziom kortyzolu prowadzi do schorzeń układu krążenia, otyłości czy przemieszczania się tkanki tłuszczowej oraz może działać niekorzystnie na układ kostny człowieka. Często przywoływane bóle kręgosłupa mogą mieć związek ze zbyt wysokim poziomem tego hormonu.

Zestresowane kobiety w ciąży

W niektórych sytuacjach działanie stresu może prowadzić do różnych konsekwencji, nie tylko chorobowych. Stres w ciąży jest tego bardzo dobrym przykładem. W tym przypadku stres może przyspieszyć akcję porodową, może także prowadzić do poronień.

Po urodzeniu dziecko zestresowanej w ciąży matki może ważyć mniej niż jego rówieśnicy, staje się także nadmiernie ruchliwe, płaczliwe oraz rozdrażnione. Mniejsza waga takich dzieci daje się bardzo łatwo wytłumaczyć: stres w ciąży obkurcza naczynia krwionośne, uniemożliwiając przedostawanie się substancji odżywczych przez łożysko.

Kobieta w ciąży może starać się minimalizować stres poprzez zmianę diety, powinna również zadbać o swoją kondycję psychiczną poprzez kontakty z innymi dorosłymi, może także sięgnąć po niezbyt forsujące ćwiczenia.

Zawsze obecny stres w pracy

Najbardziej zestresowaną grupą są jednak wszystkie osoby pracujące, często pracujące zbyt dużo, mające do czynienia z dodatkowymi czynnikami, wpływającymi na ich poziom stresu. Może to być kontakt z trudnym klientem, krótkie terminy na przygotowanie raportów, ale również szef o wygórowanych oczekiwaniach. Obciążeniem stresem w tym przypadku może prowadzić do licznych schorzeń, przy czym jeśli zaobserwujemy problemy z zasypianiem, nagłą utratę wagi lub przeciwnie – jej wzrost spowodowany kompulsywnym objadaniem, czy wreszcie gdy cerę pokryje trądzik, można śmiało sięgnąć po różne odstresowujące rozwiązania.

Specjaliści zwykle rekomendują sięgnięcie po jakieś aktywizujące hobby, wskazane jest również zwiększenie aktywności fizycznej jako sposobu na szybkie odreagowanie różnych sytuacji życiowych. Pomocna bywa dieta, która powinna być bogata w wybrane składniki odżywcze. Dieta może pomóc także w utrzymaniu wagi, jest również wskazana, gdy na tle stresowym u pacjenta pojawiają się wrzody żołądka lub dwunastnicy.

Warto pamiętać, że stres w pracy może również wpływać na nadmierne wypadanie włosów, może powodować cukrzycę czy wpływać na zdolność rozrodczą. Zbyt duży stres w pracy często także osłabia odporność organizmu i przyczynia się do zwiększonej zachorowalności na choroby wirusowe.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *